ویزای مولتی کانادا یا ویزای ۵ ساله کانادا

میلیون‌ها گردشگر و مهاجر با اهداف گوناگون هرساله به کانادا سفر می‌کنند. به‌جز شهروندان کانادا و دارندگان اقامت دائم، افرادی که قصد ورود به کانادا را به‌طور موقت دارند، ازجمله گردشگران، کارگران موقت خارجی و دانشجویان خارجی باید پیش از ورود، ویزای اقامت موقت یا TRV (Temporary Resident Visa) دریافت کنند. بسته به ملیت‌تان ممکن است به‌جای TVR نیازمند eTA (اجازه الکترونیکی سفر) باشید.
ایرانی‌ها برای ورود به کانادا به TVR نیاز دارند.
ویزای توریستی کانادا (Visitor Visa) که نوعی ویزای اقامت موقت است، روشی رایج برای ورود به این کشور است. به این ویزا ویزای مولتی کانادا یا ویزای ۵ ساله کانادا نیز می‌گویند.

ویزای توریستی کانادا چیست

ویزای توریستی کانادا به شما اجازه می دهد که وارد خاک کانادا شوید و برای مدتی معین در این کشور اقامت کنید. ایرانیانی که باهدف اقامت کوتاه‌مدت به کانادا سفر می‌کنند نیازمند ویزای توریستی هستند؛ مگراینکه دارای اجازه اقامت دائم باشند یا شهروندی کانادا را دریافت کرده باشند. اگر هدف‌تان بازدید از جاذبه‌های این کشور است یا برای شرکت در کنفرانس‌ها یا همایش‌ها، دیدن دوستان، آشنایان و اعضای خانواده یا ملاقات‌های کاری به کانادا می‌روید، باید برای دریافت ویزای توریستی کانادا اقدام کنید.
خوب است بدانید کانادا هزینه‌های درمانی و بیمارستانی گردشگران را پرداخت نمی‌کند. بنابراین بهتر است پیش از سفر، برای خرید بیمه سفر با پوشش‌های مناسب پزشکی اقدام کنید.

انواع ویزای توریستی کانادا

ویزای توریستی کانادا اغلب به دو نوع کلی تقسیم‌بندی می‌شود:

  • ویزای ‌سینگل کانادا یا یک ‌بار ورود (Single Entry)
  • ویزای مولتیپل کانادا یا چند بار ورود (Multiple Entry)

ویزای سینگل کانادا

با ویزای سینگل کانادا اجازه دارید تنها یک بار در مدت مشخص شده وارد خاک کانادا شده و تا پایان اعتبار ویزای‌تان در این کشور اقامت کنید. با خروج از کانادا ویزای شما بی اعتبار می‌شود، حتی اگر تاریخ پایان اعتبار آن فرا نرسیده باشد. بنابراین برای ورود به خاک کانادا باید دوباره درخواست ویزا کنید، مگر اینکه مستقیما به ایالات متحده یا سنت پیر و میکلون سفر کرده باشید.

ویزای مولتیپل کانادا

این ویزا که به ویزای مولتی کانادا نیز شناخته می‌شود، به شما اجازه می‌دهد تا پایان اعتبار ویزا‌، به صورت نامحدود به کانادا رفت‌و‌آمد و در هر بار ورود به کانادا تا ۶ ماه در این کشور اقامت کنید. پس از پایان مدت ۶ ماهه، کافی ا‌ست تنها چند ساعت از خاک کانادا خارج شوید و در ورود دوباره به کانادا، اجازه ۶ ماه اقامت مجدد در کانادا را خواهید داشت. این تمدید ۶ ماهه در شرایطی قابل افزایش است. کافی است برای افزایش این مدت اقامت درخواست بدهید؛ درصورت قانع‌کننده بودن شرایط‌تان با درخواست شما موافقت خواهد شد.

از آنجایی که مدت اعتبار پاسپورت یا گذرنامه ایرانی ۵ سال است این ویزا به عنوان ویزای ۵ ساله کانادا نیز شهرت یافته است. البته مدت زمان اعتبار ویزای مولتیپل شما برابر با مدت زمان اعتبار گذرنامه‌تان خواهد بود.

یکی از مراحل اخذ ویزای توریستی، انگشت‌نگاری است. اگر در ۱۰ سال گذشته برای اخذ ویزای کانادا انگشت‌نگاری کرده باشید (بیومتریکس)، برای درخواست مجدد نیازی به انگشت‌نگاری نخواهید داشت.

سوپر ویزای کانادا

سوپر ویزای کانادا یکی دیگر از انواع ویزای توریستی برای کسانی ا‌ست که فرزندان یا نوه‌هایشان شهروند کانادا هستند یا اقامت دائم کانادا را دارند. مدت اعتبار این ویزا ۱۰ ساله است، اما با توجه به اینکه پاسپورت‌های ایرانی ۵ سال اعتبار دارند، این ویزا نیز با اعتبار ۵ ساله صادر می‌شود.  با سوپر ویزای کانادا اجازه دارید در هر بار ورود به کانادا تا ۲ سال متوالی در این کشور اقامت کنید.

برای دریافت سوپر ویزا، دعوت‌نامه رسمی فرزند یا نوه بالای ۱۸ سال درخواست‌کننده ضروری است. همچنین فرد دعوت‌کننده باید ثابت کند که از عهده هزینه‌های دعوت‌شونده در طول مدت اقامت برمی‌آید؛ بدین منظور حقوق ماهانه او باید حدود ۲۵ هزار دلار کانادا بوده و مدارک اقامت و برگه‌های ارزشیابی شرایط مالی و مالیاتی‌اش ضمیمه پرونده درخواست ویزای متقاضی گردد.

البته رقم حقوق ماهیانه برای خانواده‌های دو یا چندنفره بیشتر خواهد بود؛ بنابراین تعداد اعضای خانواده باید در دعوت‌نامه ذکر شود. همچنین برای تأمین شرط درآمد، امکان کمک‌گرفتن از همسر نیز وجود دارد. بدین منظور وی باید دعوت‌نامه‌ جداگانه‌ای ارسال کند.

سوالات متداول

رایجترین سوالات متقاضیان در مورد ویزای توریستی

آیا داشتن ویزا به منزله اجازه ورود به کاناداست ؟

نکته مهمی که نباید فراموش شود این است که داشتن ویزای توریستی یا دیگر انواع اجازه اقامت موقت، به‌معنی اجازه ورود قطعی به کانادا نیست. در هنگام ورود، افسر مرزی درباره صدور اجازه ورود شما تصمیم می‌گیرد. شما در هنگام ورود به خاک کانادا باید در ارتباط با  اینکه هدف‌تان از سفر به کانادا چیست توضیح داده  و افسر را متقاعد کنید که اقامت‌تان موقتی است. اگر افسر مرزی نتیجه بگیرد که قصد ندارید پس از پایان مدت ویزا، کشور را ترک کنید، به شما اجازه ورود نخواهد داد.

مدت زمان اعتبار ویزای توریستی کانادا چه مدت می باشد ؟

اداره مهاجرت کانادا مدت زمان اعتبار ویزای توریستی را برای ویزای سینگل 6 ماه و برای ویزای مولتیپل ۱۰ سال اعلام کرده است اما صرف‌نظر از زمان اعلام شده، ویزای توریستی تا پایان مهلت اعتبار گذرنامه اعتبار دارد. دارنده ویزای مالتیپل هر ۶ ماه باید از خاک کانادا خارج شود. دارنده ویزای سینگل پس از خروج از کانادا باید مجددا برای اخذ ویزا اقدام کند.

در پروسه اخذ ویزا  افسر مهاجرت و افسر پرونده نقش بسیار پررنگ و مهمی در تعیین مدت زمان اعتبار ویزای توریستی است. افسر پرونده، مولتی یا سینگل بودن ویزای شما را مشخص می‌کند. همچنین افسر مرزی مستقر در فرودگاه، مدت اعتبار ویزای شما را تعیین می‌کند؛ بنا به تشخیص ایشان، مدت اعتبار ویزا ممکن است کمتر یا بیشتر شود.