ویزای کار در کانادا

دولت کانادا با توجه به نیازهای اختصاصی این کشور و در جهت رشد و ارتقاء سطح کمی و کیفی اقتصاد، شرایطی را جهت جذب نیروهای متخصص با توانایی‌های خاص در نظر گرفته است. در این راستا برنامه‌های ویژه‌ی مهاجرت به کانادا با هدف تقویت و رشد اقتصاد کشور و همچنین بهبود شرایط بازار کار وضع شده که در انتها موجب تشویق هرچه بیشتر متخصصین در اقصی نقاط دنیا به سمت نقل مکان به کانادا خواهد شد. هدف دست اندرکاران از طراحی این استراتژی جذب کارآفرینان، متخصصین و نیروهای ماهر به سمت مهاجرت به کانادا و همچنین این بازار جذاب و با آینده بوده، به گونه‌ای که امروزه شاهد بازدهی بالای این سیاست و موفقیت آن در اقتصاد کانادا هستیم.
از جهت دیگر کانادا قصد دارد با جذب نیروهای متخصص خارجی از اقصی نقاط دنیا به بازارهای بین المللی راه پیدا کند، شکی نیست این مهاجرین متخصص با روند تجارت و کسب و کار در نواحی متفاوت از جهان آشنایی به مراتب بهتری دارند و با شناخت عمیق از مشتریان بالقوه و بالفعل، سود قابل توجهی را به کشور کانادا وارد خواهند کرد.
با علم به مواردی که در بالا به آن اشاره شد اگر شرایط خود را با قوانین و مقررات موجود نزدیک می‌بینید، می‌توانید به ساده ترین نحو از میان گزینه‌های متنوعی که دولت کانادا در جهت جذب متخصص و مهارت‌های خاص وضع کرده مناسب ترین برنامه‌ی مهاجرتی را جهت اخذ ویزای کاناداانتخاب کنید. این امکان در اختیار شما قرار داده شده که با توجه به منطقه‌ای که برای کار و سکونت در کانادا در نظر دارید از مقررات و شرایط مهاجرتی آن استان یا ایالت در امر مهاجرت بهره مند شوید.

ویزای کار موقت در کانادا

همه ساله بیش از ۳۰۰ هزار جویای کار خارجی از طریق مجوز کاری موقت وارد کانادا می شوند. افراد خارجی برای کار در کانادا و گرفتن ویزای کار کانادا نیاز به دعوت کار از این کشور دارند. برای فعالیت نیاز به مجوز کاری رسمی و ویزای کاری وجود دارد.

1. کارفرما در صورت لزوم درخواست ارزیابی تاثیر بازار کاری (Labour Market Impact Assessment)  را  ارایه می دهد.

قبل از اینکه مجوز کاری صادر گردد کارفرمایی که قصد دارد نیروی کار خارجی استخدام نماید می بایست درخواست ارزیابی تاثیر بازار کاری را ارایه دهد. این ارزیابی تعیین می کند که در صورت نبودن نیروی کاری که شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد، آنگاه مجوز کار موقت نیروی خارجی صادر می شود. این ارزیابی تحت شرایط خاصی ممکن است که انجام نپذیرد:

  • اگر موافقت بین المللی وجود داشته باشد مثل موافقت NAFTA
  • اگر آن فعالیت به توسعه ی چشمگیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دنبال داشته باشد.
  • اگر طبق توافق نامه ی دو طرفه ای باشد که کانادا با کشورهای دیگر امضا کرده است مثل طرح های معاوضه ی جوانان و معلمان.
  • برای اعطای مجوز کاری به کسانی که اجازه ی کار در کانادا را دارند و تعداد معدودی از کسانی که مجوز تحصیلی دارند.
  • اگر ماهیت شغل خیریه ای یا مذهبی باشد.
  • اگر اثبات شود که افراد خاصی مثل پناهجویان برای تامین زندگی خود نیاز به این شغل و فعالیت دارند.

2. کارفرما درخواست کار موقت را ارائه می دهد.

وقتی ارزیابی تاثیر بازار کاری انجام صورت پذیرد و در صورت دریافت تاییدیه مربوطه، آنگاه کارفرما می تواند درخواست نامه ی کار را برای فرد خارجی ارسال نماید. قابل ذکر است که یک کپی از پاسخ مثبت ارزیابی همراه با درخواست نامه که با جزییات کامل نوشته شده است، برای فرد جویای کار ارسال می گردد.

3. فرد جویای کار خارجی درخواست مجوز کار می دهد.

شخص جویای کار می تواند با مدارکی که از کارفرما دریافت کرده است از ESDC مجوز کاری درخواست نماید. در صورتی که کارفرما در استان کبک باشد، فرد جویای کار نیاز به داشتن مدرک کار در کبک (CAQ) نیز دارد تا بتواند به طور موقت در استان کبک فعالیت نماید. تعداد زیادی از مشاغل در استان کبک دارای پروسه ی ساده تری نسبت به گذشته شده اند.

4. مجوز کاری صادر می گردد.

افسر آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) مجوز کار موقت را در لحظه ی ورود شخص در فرودگاه صادر می کند. در واقع نظر افسر بسیار تعیین کننده می باشد و او می تواند این مجوز را به واجدین شرایط بدهد و یا از آنان سلب نماید.

به طور کلی اعتبار مجوز کاری در کانادا از چندین ماه تا چندین سال متغیر است. برای این کار هم کارفرما باید از دولت مجوز استخدام بگیرد و هم فرد جویای کار نیاز به دریافت مجوز کاری معتبر دارد.

این برنامه مناسب کسانی است که دارای سابقهٔ کاری مناسب هستند و تصمیم به اقامت در استان‌های کانادا به ‌جز کبک دارند.

متقاضیان در این طرح برمبنای ارزشی که برای اقتصاد کانادا ایجاد می‌کنند، در قالب طرح اکسپرس اینتری ارزیابی می‌شوند. در این روش متقاضیان باید درخواست خود را به‌ صورت آنلاین و در قالب پروفایل اکسپرس اینتری ثبت کنند. جهت ثبت درخواست نیازمند موارد زیر هستید:

  • تجربهٔ کار تخصصی
  • داشتن مهارت زبان
  • تحصیلات

موارد بالا شروط حداقلی برای ارائه درخواست هستند. میزان تحصیلات و مهارت زبان، داشتن مدرک معتبر، سن، نوع شغل و موارد دیگر در افزایش امتیاز شما مؤثر هستند. برپایهٔ عوامل تعیین شدهٔ اداره مهاجرت و شهروندی کانادا، باید دست‌کم ۶۷ امتیاز کسب کنید.

  • همچنین متقاضی باید ثابت کند که از عهدهٔ هزینهٔ زندگی خود و وابستگانش در کانادا برمی‌آید.
  • ارائهٔ صورت‌ حساب بانکی برای این‌ منظور از گزینه‌های مناسب است. موجودی بانکی قابل‌ قبول، بسته به تعداد اعضای خانواده متفاوت است. این رقم برای خانوادهٔ یک ‌نفره و دو نفره به ‌ترتیب حدود ۱۳ هزار و ۱۶ هزار دلار کاناداست. چنانچه پیشنهاد شغلی یا امکان کار قانونی در کانادا را دارید، نیازی به اثبات تمکن مالی ندارید.
  • در پایان درخواست ‌کننده و وابستگانش نیاز به انجام معاینهٔ پزشکی و ارائهٔ گواهی عدم سوءپیشینه برای افراد ۱۸سال و بالاتر دارند.

این برنامه درواقع بر پایهٔ تجربهٔ کار در کانادا قرار دارد. برای اینکه واجد شرایط درخواست از طریق این برنامه باشید باید:

  • نمرهٔ مورد نیاز در مهارت ‌های زبان را کسب کنید
  • دارای ۱ سال سابقهٔ کار تمام ‌وقت یا معادل آن به‌ شکل پاره ‌وقت در کانادا در مشاغل تخصصی طی ۳ سال گذشته باشید
  • به ‌طور قانونی در کانادا کار کرده باشید
  • تجربهٔ خود اشتغالی و کار در هنگام تحصیل برای این کلاس قابل ‌پذیرش نیست.
  • همچنین درخواست‌ در سیستم اکسپرس اینتری ارزیابی می‌شود.

روش دیگر در زیرمجموعهٔ مهاجرت کاری به کانادا، کار به‌عنوان مراقب کودک یا بهیار است. به این منظور داشتن تجربهٔ کار در کانادا ضروری است.

در این برنامه می‌توانید به‌عنوان مراقب کودک یا بهیار افراد نیازمند به مراقبت‌های پزشکی درخواست اقامت دائم کنید. هزینهٔ درخواست از این طریق، ۱۰۴۰ دلار و مدت زمان لازم برای بررسی آن ۶ ماه است.

فراموش نکنید که برای اقدام از این طریق، داشتن تجربهٔ کاری دست‌ کم دوساله در این زمینه در کانادا ضروری است. این سابقهٔ کاری باید طی ۴ سال گذشته کسب شده باشد. داشتن مدرک قابل‌قبول زبان از دیگر شرایط لازم برای درخواست اقدام از این طریق است. همچنین داشتن مدرک پرستاری، کمک ‌پرستاری یا بهیاری معتبر برای مراقبت از افراد نیازمند به مراقبت‌های پزشکی ضروری است.

سوالات متداول

رایجترین سوالات متقاضیان در مورد ویزای کار

چه گزینه‌هایی جهت اخذ ویزای کار در اختیار مهاجرین قرار گرفته است؟

اگر قصد دارید به عنوان یک مدیر ارشد و متخصص تجاری به کانادا مهاجرت کنید یا جزو آن دسته صاحبین کسب و کار هستید که داوطلب اخذ اقامت در کشور کانادا هستند این موقعیت را در اختیار خواهید داشت که از گزینه‌های پیشنهادی دولت کانادا در این حوزه بهره مند شوید. مقامات مهاجرتی با مد نظر قرار دادن شرایط این دسته مهاجرین امکان اخذ اقامت سریع را فراهم کرده‌اند تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن پروسه‌ی دریافت ویزا را طی کرده به اقامت این کشور دست پیدا کنید.

کدام ویزای کار در کانادا برای شما بهترین انتخاب محسوب خواهد شد؟

این جریان با میزان بودجه‌ای که قصد دارید در کانادا سرمایه گذاری کنید ارتباطی مستقیم دارد. در این خصوص گزینه‌های متعددی در اختیار شما قرار گرفته که می‌توانید با توجه به شرایط و موقعیت خود بهترین و منطقی ترین مورد را در حوزه‌ی اخذ ویزای کار و اقامت در این کشور انتخاب نمائید. قوانین مهاجرتی کبک دست سرمایه دارها و اشخاص حقیقی را در مهاجرت به این منطقه باز گذاشته‌اند. اما جهت ورود به این ایالت لازم است از جانب دولت کانادا تایید شوید و در مرحله‌ی دوم، بودجه‌ی خود را به صورت فعال در چرخه‌ی اقتصادی منطقه سرمایه گذاری نمائید. در این بین اگر به دنبال سرمایه گذاری‌های به مراتب حرفه‌ای تر و پر سود‌تر در منطقه هستید میزان قابل توجهی از برنامه‌های اقتصادی، تجاری در اختیار شما قرار خواهند داشت، که با سرمایه گذاری در این پروژه‌ها به عنوان یک کارآفرین در کانادا شناخته خواهید شد. دولت کانادا از جهت دیگر با وضع قوانین مهاجرتی متنوع این فرصت را برای مهاجرین فراهم کرده تا بتوانند از ویزاهای ویژه‌ی کارآفرینی و تأسیس استارت آپ های فعال جهت اخذ ویزای کار و اقامت در این کشور بهره مند شوند. این نکته را مد نظر قرار دهید که سرمایه گذاری کانادا یکی از پربازده ترین روش‌های مهاجرتی است که با تکیه بر آن می توانید در کوتاه ترین زمان به اقامت در این کشور دست پیدا کنید از جهت دیگر امتیازات قابل توجهی در اختیار آن دسته مهاجرین که قصد دارند از طریق سرمایه گذاری کانادا به این کشور وارد شوند قرار گرفته و روند اخذ ویزا را هرچه ساده تر کرده است.